کد خبر: ۵۲۹۶۲۸
زمان انتشار: ۰۹:۵۵     ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
ابربدهکار ایران؛
وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز برای نخستین‌بار خبر از تسویه 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دولت سیدابراهیم رئیسی داد.

میراث بحران بدهی دولت قبل برای رئیسی| وزیر اقتصاد: تاکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت روحانی را تسویه کرده‌ایم + جدول

 

به گزارش پایگاه خبری 598، وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز برای نخستین‌بار خبر از تسویه 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دولت سیدابراهیم رئیسی داد.
 
تا پیش از این مواردی جسته و گریخته در رابطه با تسویه اوراق منتشر شده از سوی دولت قبل مطرح شده بود اما این بار به طور کامل سیداحسان خاندوزی موارد تسویه‌شده را تشریح کرد. این بدهی‌ها در موارد مختلفی مانند انتشار اسناد خزانه، تامین اجتماعی، معوقات شرکت‌ها، استقراض از بانک مرکزی، بدهی به پیمانکاران، بدهی‌های ارزی و... بوده است.

دولت روحانی به علت ناتوانی در فروش نفت و کاهش شدید درآمدهای نفتی، به استقراض‌های گسترده روی آورد تا کسری بودجه خود را رفع کند. به همین دلیل شاهد بودیم که دولت گذشته بیش از حد مجاز اقدام به انتشار اوراق بدهی کرد؛ ارقام سنگینی از بانک مرکزی استقراض کرد و تعهداتش به پیمانکاران، شرکت‌ها و تامین اجتماعی را پرداخت نکرد.

دولت رئیسی از زمان شروع به کار خود مجبور بوده که اقدام به تسویه این حجم عظیم بدهی‌ها کند به طوری که تاکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را تسویه کرده و البته این پایان کار نیست.

میراث بحران بدهی دولت قبل برای رئیسی| وزیر اقتصاد: تاکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت روحانی را تسویه کرده‌ایم + جدول

جدول بالا شامل بدهی‌های ریالی است که از دولت گذشته به جامانده بود و تاکنون توسط دولت سیزدهم تسویه شده است. بدهی‌های ارزی دولت گذشته در این جدول نیامده است.

وطن امروز نوشت: یکی از مشکلات بزرگی که دولت سیزدهم با آن روبه‌رو بوده، حجم عظیم بدهی‌هایی است که دولت گذشته برجا گذاشته است. دولت روحانی به علت ناتوانی در فروش نفت، ناتوانی در خنثی‌سازی تحریم‌ها و به دنبال آن کاهش شدید درآمدهای نفتی، به استقراض‌های گسترده رو آورد تا کسری بودجه خود را رفع کند. به همین دلیل شاهد بودیم دولت گذشته بیش از حد مجاز اقدام به انتشار اوراق بدهی کرد، ارقام سنگینی از بانک مرکزی استقراض کرد و تعهداتش به پیمانکاران، شرکت‌ها و تامین اجتماعی را پرداخت نکرد.
 
دولت رئیسی از زمان شروع به کار خود مجبور بود اقدام به تسویه این حجم عظیم بدهی‌ها کند به طوری که تاکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را تسویه کرده و البته این پایان کار نیست. برآورد دقیقی در رابطه با بدهی‌های ایجاد‌شده از سوی ۲ دولت‌ روحانی نیست، بخشی از این بدهی در رابطه با بدهی دولت به شرکت‌های غیردولتی و دولتی و بدهی‌های ارزی است که به صورت رسمی اطلاعاتی از آن در دست نیست. مسلما اگر فهرست عظیم بدهی‌های دولت روحانی نبود،‌ دولت رئیسی می‌توانست درآمد حاصل از افزایش ۲ برابری صادرات نفت را صرف بهبود معیشت مردم کند اما ناگزیر برای مهار تورم و عدم انباشت بدهی‌های انجام شده، احتیاج بود این بدهی‌ها پرداخت شود.
 
سخنگوی اقتصادی دولت درباره بازپرداخت بدهی‌های دولت سابق گفت: با همت دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل تسویه شد.
 
وی در نشست خبری و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از ابتدای دولت چه میزان بدهی دولت قبل تسویه شده است، اظهار داشت: اگر منظورتان بازپرداخت اوراق استقراضی دولت قبل است باید بگویم حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان مجموع استقراض‌های دولت قبل است که توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شد.
 
خاندوزی افزود: همچنین ۵۳ هزار میلیارد تومان در نخستین سال دولت سیزدهم از سوی دولت قبل از بانک مرکزی استقراض شده بود که تمام آن در همان ابتدای دولت تسویه شد.
 
وی با تاکید بر اینکه در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل به همت دولت سیزدهم تسویه شد، اضافه کرد: حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ بدهی‌هایی است که پیش از این در حوزه تامین اجتماعی و شرکت‌های ذیل وزارت نیرو از طریق تهاتر با سازمان مالیاتی یا انتشار اوراق توسط دولت سیزدهم بازپرداخت شده است.
 
خاندوزی با بیان اینکه امسال نرخ رشد 4 صدی درصد و بالاتر محقق شد، گفت: از آنجا که یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که دولت در آن موثر است تزریق بودجه به پروژه‌های عمرانی به عنوان عامل رشد اقتصادی است، دولت تلاش دارد این مسیر را ادامه دهد.
 
افزایش ۴۰۰ درصدی درآمد دولت از مولدسازی 
وزیر اقتصاد درباره مولدسازی دارایی‌های دولت بیان کرد: تاکنون ۳ هزار و ۵۹۰ ملک مازاد شناخته شده که از آنها ۱۵۹۶ ملک مورد تأیید هیات مولدسازی قرار گرفته و در حال ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری و تعیین نحوه فروش است.
 
خاندوزی تصریح کرد: دولت بنگاه معاملات ملکی نیست که به بالاترین قیمت املاک خود را بفروشد، بلکه می‌خواهیم بهترین کارکرد را برای آن ملک تعیین کنیم و عایدی آن پشتگرمی فعالیت‌های عمرانی دولت و پیمانکاران خواهد بود.
 
وی بیان داشت: درآمد دولت در ۵ ماه امسال ۳ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد ۴۰۰ درصدی داشته است.
 
میراث بحران بدهی دولت قبل برای رئیسی| وزیر اقتصاد: تاکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت روحانی را تسویه کرده‌ایم + جدول
اینفوگرافیک| فهرست بدهی‌های دولت روحانی که توسط دولت سیزدهم تسویه‌ شد
 
* محمدحسین رضایی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها